Rozważasz dołączenie do stabilnej franczyzy nieruchomości lub otwarcie własnego biura nieruchomości? Przeczytaj poniższy poradnik o najważniejszych cechach obu modeli prowadzenia biura nieruchomości i będziesz mógł zdecydować – która opcja jest dla ciebie idealna. Dowiesz się z niego również – co oferuje swoim Partnerom Grupa WGN – najsilniejsza marka franczyzowa nieruchomości w Polsce.
Spis treści:
Wzrost popularności franczyz
Franczyza – co to znaczy?
Biuro własne czy franczyzowe?
Własna agencja nieruchomości
Krok po kroku
Franczyzowe biuro nieruchomości
Przewaga WGN
Podsumowanie
Franczyza nieruchomości rośnie w siłę
Pandemia oraz związany z nią lockdown pokazał, że na rynku franczyz nieruchomości liczą się najsilniejsi. Nieruchomości jako jedyna branża nie tylko przeszły przez ten okres „bez szwanku” ale przede wszystkim stały się kierunkiem rozwoju dla wielu przedsiębiorców. Stąd notowany wzrost nowych agencji nieruchomości oraz zainteresowanie franczyzą nieruchomości.
Sieć franczyzowa to oferta dla tych, którzy wolą skorzystać ze sprawdzonego przepisu na sukces, modelu prowadzenia biura nieruchomości i skupić się na pozyskiwaniu klientów, ofert i tworzeniu stabilnego zespołu. O resztę zadba Franczyzodawca.
Zawód pośrednika kusi dużymi zarobkami, elastycznym czasem pracy i brakiem rutyny typowej podczas np. pracy w biurze. Dla kogo będzie najlepszy? Dla osób kreatywnych, potrafiących dobrze organizować czas pracy i zarządzać napiętym terminarzem. W tym zawodzie ważny jest ciągły rozwój, pozytywne nastawienie do świata i umiejętność nawiązywania trwałych relacji z ludźmi.
Definicja franczyzy
Co kryje się pod pojęciem franczyza? Według Europejskiego Kodeksu Etyki franczyza to ścisła współpraca partnerska między dwoma przedsiębiorstwami oraz możliwość korzystania z modelu biznesowego Franczyzodawcy, jego wsparcia na różnych płaszczyznach w zamian za lojalność i działanie zgodnie z ustalonymi zasadami. *
Działanie w ramach sieci franczyzowej pozwala dotrzeć do szerszego kręgu odbiorców, dzięki korzystaniu ze znanej marki. A przede wszystkim pozwala uniknąć błędów popełnianych często na starcie.
Kto może zostać Franczyzobiorcą? Właściwie każdy przedsiębiorca spełniający określone przez Franczyzodawcę warunki. Najczęściej jest to posiadania odpowiedniego lokalu, niezbędnych uprawnień i umiejętności a także dysponowanie odpowiednim kapitałem na start.
Przykładowo – Grupa WGN w swoich warunkach dla potencjalnych Partnerów wyraźnie wskazuje profil kandydata – osoba gotowa do założenia działalności gospodarczej, przedsiębiorca, spółka. Mile widziane doświadczenie w nieruchomościach lub branży usługowej. Nie jest to jednak wymóg konieczny. W ciągu ostatnich kilka lat 40 % nowych Partnerów WGN stanowią osoby bez doświadczenia branżowego. Dla marki są równie cenni ponieważ nie posiadają złych nawyków z innych biur / firm. Dzięki bogatemu pakietowy szkoleń oraz otrzymywanej na starcie Księdze Know – how są gotowi do prowadzenia biura nieruchomości.
fot. WGN
Własna agencja nieruchomości czy franczyza nieruchomości?
Stajesz przed dylematem – zaufać silniejszym i dołączyć do franczyzy nieruchomości czy otworzyć własne biuro nieruchomości? Na rynku nieruchomości zauważalna jest bardzo duża konkurencja – każdego miesiąca powstaje kilka nowych biur. Na fali wzmożonego zainteresowania franczyzą nieruchomości ogłaszają się nowe sieci franczyzowe. Co wybrać – agencję pod swoim nazwiskiem czy może franczyzę? Jak nie zgubić się w propozycjach franczyz?
Właściciel agencji nieruchomości pod swoim nazwiskiem
Myślisz o otwarciu swojej agencji nieruchomości? To stosunkowo łatwe. Od 2014, kiedy to zniesiono obowiązek posiadania licencji pośrednika, wystarczy niekaralność, telefon z dobrym aparatem, komputer, komunikatywność i uśmiech, aby móc przeobrazić się w pośrednika w obrocie nieruchomościami. To przecież nic trudnego – przejrzeć ogłoszenia indywidualne, przekonać klienta, żeby podpisał umowę, znaleźć klienta kupującego i voila, nieruchomość sprzedana – prowizja naliczona.
Rzeczywistość jednak różni się znacznie od naszych wyobrażeń. Wyróżnienie się wśród konkurencyjnych biur nieruchomości nie jest łatwe w branży, która nastawiona jest na pozyskiwanie ofert. Decyzja o wyborze pośrednika należy zawsze do klienta sprzedającego – dla niego liczy się przede wszystkim szybka sprzedaż z dużym zyskiem oraz profesjonalna obsługa.
Wyzwania stojące przed właścicielem biura
Tworzenie własnego biura nieruchomości należy do pracochłonnych– dysponując ograniczoną liczbą ofert, małym wachlarzem usług dodatkowych a przede wszystkim brakiem rozpoznawalności nie posiadasz tak dużej siły przebicia jak franczyza nieruchomości. Bez doświadczenia i dobrej pozycji na rynku nieruchomości nie będziesz w stanie wynegocjować dobrych prowizji a stosowanie dumpingowych kwot może ci przysporzyć więcej szkody niż pożytku. Środowisko pośredników w obrocie nieruchomościami szybko zorientuje się, z jakim graczem mają do czynienia.
Przede wszystkim konieczne jest stworzenie pakietu dokumentacji, m.in. umowy pośrednictwa korzystnej dla obu stron, zgodnej z przepisami prawa (klauzule RODO, AML), nie zawierającej klauzul abuzywnych.
Dobry doradca ds. nieruchomości musi stale się rozwijać i podnosić swoje kwalifikacje. Licencja pośrednika nie jest, jak wspominaliśmy, wymagana, jednak warto ją zrobić, gdy nie ma się wiedzy i doświadczenia branżowego. Istotne jest również nawiązanie kontaktu z prawnikiem i notariuszem, którzy (odpłatnie) będą udzielali pomocy przy prawidłowo przeprowadzanych transakcjach.
Zmieniająca się sytuacja na światowych rynkach sprawiła, że większość relacji klient – pośrednik przeniosła się do online. Jeżeli nie da się ciebie znaleźć w Internecie – nie istniejesz. Dlatego każda agencja musi posiadać swoją stronę internetową z wyszukiwarką ofert. Samo posiadanie strony www nie wystarczy – należy umiejętnie korzystać z narzędzi do pozycjonowania (np. SEO) oraz śledzenia swojej pozycji (np. Google Analitycs).
Jeżeli już mówimy o obecności w świecie internetowym, kolejny koszt to abonament publikacji ofert na wiodących portalach branżowych. Tutaj również należy doliczyć cenę promowań tych ofert i ich lepsza widoczność na portalu.
Zespół doradców nieruchomości przynosi większe zyski niż jednoosobowa działalność. Jako właściciel biura będziesz chciał zatrudnić współpracowników. O czym należy pamiętać? O procesie rekrutacji i kosztach z nimi związanych a także z koniecznością przeszkolenia nowego doradcy z procedur, pozyskiwania klientów a także tworzeniem opisów w ofertach i dobrych zdjęć. To wszystko wymaga czasu i dobrej organizacji pracy.
Franczyza w nieruchomościach – dlaczego lepsza?
Jeżeli chcesz od początku zarabiać na swoim biurze, skupić się na pozyskiwaniu klientów a nie budową agencji od podstaw pomyśl o franczyzie w nieruchomościach.
Przyłączenie do sieci daje ogromny pakiet korzyści. Jedynym kosztem jest comiesięczna opłata franczyzowa, w przypadku franczyzy WGN – symboliczna. W zamian otrzymujesz gotowy przepis na sukces w branży nieruchomości.
Zastanawiasz się pewnie – czy przystąpienie do sieci franczyzowej WGN jest dla mnie? Czy marka nie będzie mnie za bardzo kontrolowała, ograniczała w działalności, narzucała swoje zasady w kwestii np. zatrudniania agentów czy segmentu nieruchomości, którym mam się zajmować?
W przeciwieństwie do innych sieci konkurencyjnych, Grupa WGN stosuje partnerski model biznesowy oparty na wzajemnej współpracy, dając swoim Partnerom pełną swobodę przy prowadzeniu biura nieruchomości. Partner sam decyduje na jakich umowach będzie pracował, jakich agentów zatrudniał, jak wyposaży swoje biuro oraz jaką wysokość prowizji będzie stosował. Jedynym zastrzeżeniem jest nakaz stosowania dumpingowych prowizji oraz korzystanie z bezpiecznego pakietu umów pośrednictwa.
fot. WGN
Co daje WGN?
Grupa WGN to przede wszystkim rozpoznawalna marka, kojarząca się klientom ze skutecznością i bezpieczeństwem przeprowadzonych transakcji. Dzięki ponad 30 – letniej obecności na rynku nieruchomości marka brała udział w kształtowaniu obecnego rynku sieci franczyzowych.
Franczyza nieruchomości WGN ma ta przewagę nad małymi biurami WGN, że daje dostęp do szerokiej bazy ofert i klientów, pomaga przy przeprowadzaniu transakcji, daje wsparcie prawne i liderów w branży nieruchomości, zapewnia szeroko zakrojony marketing, dzięki czemu obniża koszty prowadzenia agencji.
Jak czytamy na stronie WGN.pl (podlinkowanie do artykułu): Przekazywana na starcie Księga Wiedzy Know- How – pełny komplet dokumentów, pozwalających już od pierwszego dnia prowadzić bezpieczne, profesjonalne, franczyzowe biuro nieruchomości, według sprawdzonego na naszym sukcesie. Dlatego jako początkujący w branży nieruchomości nie musisz obawiać się, że klient podpisujący umowę będzie miał możliwość obejścia płatności prowizji.
Każdy nowy Partner przeszkodzi na starcie, dostosowany do swoich potrzeb i preferencji pakiet szkoleń – administracyjne, branżowe oraz prawne. W szkoleniach mogą uczestniczyć zarówno właściciela, jak i ich doradcy. Dbając o stałe podnoszenie kwalifikacji organizowane są liczne szkolenia, konferencje oraz wideoszkolenia dla doradców WGN. Wydarzeniem dla całej Grupy WGN są 3-dniowe Kongresy Szkoleniowego, podczas których uczestnicy nie tylko otrzymują zastrzyk wiedzy ale mają również możliwość spotkania, wymiany doświadczeń i skorzystania z praktyki innych Partnerów.
Jak wspomnieliśmy od dobrego i skutecznego pośrednika wymagana jest obecność w Internecie, a obecność tą zapewnia marka. Przystępując do franczyzy nieruchomości WGN otrzymujesz dedykowaną stronę www, na której zamieszczone są dane kontaktowe biura nieruchomości oraz wszystkie oferty. Otrzymujesz również dostęp do programu Inew.wgn.online – program do zarządzania ofertami oraz agentami. Zarówno strona www, jak i program INET nie są dodatkowo płatne, co pozwala Partnerom WGN na kolejne ograniczenie kosztów.
Klient biura nieruchomości WGN to klient priorytetowy. Niezależnie od typu nieruchomości, jakie ma na sprzedaż / wynajem, jest traktowany kompleksowo. Dlatego tak ważny jest szeroki wachlarz usług dodatkowych, które proponują doradcy WGN. Biuro WGN zapewnia swoim klientów również usługi z zakresu finansowania, wyceny i aranżacji nieruchomości, zarządzania obiektem i wsparciem na każdym etapie transakcji.
Franczyza nieruchomości – o czym należy pamiętać?
Mamy nadzieję, że tym artykułem udało nam się rozwiać wątpliwości co wybrać – własne biuro nieruchomości czy franczyzę nieruchomości.
Nie da się ukryć, że inwestycja w biuro nieruchomości jest opłacalna. Branża ta może obecnie przynosić bardzo dobre dochody. A sukces biznesu już na starcie zapewnia franczyza nieruchomości WGN.
Od samego początku masz dostęp do bazy ofert MLS, dzięki czemu pojawiasz się na rynku z gotowymi propozycjami dla potencjalnych klientów. Działanie w sieci pozwala ograniczyć koszty oprogramowania, narzędzi oraz marketingu. Masz dostęp do wiedzy doświadczonych pośredników oraz wsparcie działu prawnego oraz zyskujesz pewność, że umowy pośrednictwa, którymi się posługujesz są zgodne z obowiązującymi przepisami i aktualizowane przy każdej zmianie prawnej. Szkolenia to nie tylko podnoszenie kwalifikacji ale kontakt z praktykami i nauka na ich przykładzie, możliwość sprawdzenia różnych modeli prowadzenia biura nieruchomości bez ryzyka.