fot. WGN
Agencja nieruchomości w Polsce jest bardziej opłacalna we franczyzie, czy na własną rękę? To pytanie zadaje sobie wielu przedsiębiorców, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę z rynkiem nieruchomości. Prowadzenie własnego biura nieruchomości w Polsce to zawodowy cel wielu osób. Jest to forma biznesu atrakcyjna zarówno dla osób, które działają już w tej branży, jak również dla tych do tej pory z nią nie związanych. Wiele zależy jednak od wiedzy, jaką już posiada taka osoba. Liczy się także jej doświadczenie w praktyce. Poleganie na własnych nabytych umiejętnościach może być tak samo korzystnym rozwiązaniem, jak współpraca z cenionym na rynku biurem nieruchomości. Należy jednak zaznaczyć, że w wielu aspektach wybór franczyzy może okazać się bezpieczniejszy.
Spis treści:
Chcę otworzyć swoje biuro obrotu nieruchomościami
Czy egzamin zawodowy jest konieczny?
Niezależne biuro nie dla każdego
Franczyzobiorcy – biznesmeni wzięci pod skrzydła
Plusy franczyzy
Niezależność jest kluczowym elementem udanej współpracy
WGN dobrym wyborem
Zastrzyk wiedzy w pigułce
Sukces na rynku dzięki rozpoznawalnemu Franczyzodawcy
Jak otworzyć agencję nieruchomości?
Droga prowadząca do rozpoczęcia działalności w branży nieruchomości w Polsce nie jest wcale długa i skomplikowana. Otworzenie własnej agencji nieruchomości należy zacząć od wyboru i urządzenia biura, w którym przyjmowani będą klienci i kontrahenci. Należy zadbać o dobre oszyldowanie, aby marka była widoczna z ulicy. Obecnie nie jest wymagane posiadanie licencji pośrednika w obrocie nieruchomościami, zatem przedsiębiorca nie musi spełniać żadnych sztywnych kryteriów branżowych. Ponadto liczy się odpowiednia reklama dla przyciągnięcia uwagi potencjalnych klientów. Jednak kiedy inwestor już to wszystko ma… co dalej? Niejednokrotnie problemem jest już samo pozyskanie klientów. Problematyczne również może okazać się zbudowanie strony internetowej, na której właściciel biura nieruchomości będzie prezentował oferty mieszkań, biur, lokali handlowych itp. Niekiedy przedsiębiorca, który otworzył już biuro, może nie wiedzieć, w jaki sposób skutecznie przyciągać do niego klientów, nie mówiąc o posiadaniu pełnej dokumentacji (umowy pośrednictwa na różne okoliczności, załączniki do umów, a kończąc na posiadaniu własnego programu CRM).
Z uprawnieniami, czy bez?
Od 2014 roku nie ma obowiązku wyrabiania licencji czy uzyskiwania konkretnych uprawnień. To duże uproszczenie dla osób, które chcą podjąć się pracy na rynku nieruchomości. Pomimo braku konieczności zdawania egzaminów uprawniających do wykonywania zawodu, osoba chcąca założyć własną agencję nieruchomości powinna zwracać uwagę, kogo dobierze sobie jako pracowników do swojego biura. Dobry pośrednik w obrocie nieruchomościami powinien cechować się nienaganną kulturą osobistą, wciąż aktualizowaną wiedzą na temat rynku nieruchomości, być osobą komunikatywną i potrafiącą podjąć się trudnych negocjacji. Agent nieruchomości musi działać szybko, a ponadto musi on wzbudzać zaufanie i sympatię. Spoglądając na wszystkie te cechy łatwo się domyślić, że nie każdy będzie nadawał się do pracy w branży nieruchomości.
Samodzielność wymaga dużej wiedzy
Brak wymagań formalnych nie zwalnia przedsiębiorcy z konieczności posiadania wiedzy na temat rynku nieruchomości w Polsce i za granicą. Jeśli osoba, która chce założyć własną agencję nieruchomości stoi na rozdrożu pomiędzy własnym, niezależnym biurem a podjęciem współpracy pod szyldem znanej marki, powinna wziąć pod uwagę plusy i minusy obu opcji. W przypadku samodzielnej agencji jej właściciel może działać na własną rękę, według przyjętej przez siebie strategii biznesowej. Powinien on jednak posiadać wystarczająco dużo wiedzy biznesowej oraz doświadczenia w praktyce. Musi również pamiętać o konieczności podjęcia współpracy z prawnikami, notariuszem itp. Do tego właściciel samodzielnego biura nieruchomości musi stale śledzić aktualizacje przepisów, a nie dla każdego są one jasne i zrozumiałe. Również w kwestii wyboru lokalizacji na biuro oraz jego oznakowania przedsiębiorca taki zdany jest na siebie. Dodatkowo musi pamiętać o marketingu i stałej promocji swojego biura nieruchomości, aby nie zjadła go konkurencja. To dużo obowiązków, z których przedsiębiorcę w dużej mierze może odciążyć franczyzodawca.
fot. WGN
Franczyza bezpieczną szansą na rozwój
Decydując się na otworzenie biura nieruchomości pod szyldem znanej marki sprawa wydaje się nieco prostsza. Wprawdzie osoba taka staje się Partnerem biznesowym i obowiązują ją zasady oraz polityka firmy, pod marką której zdecydował się na współpracę, ale przy Franczyzodawcy szanującym autonomię Partnera jest to zaleta. Dodatkowo Partner biznesowy może liczyć na wsparcie przy wyborze lokalu. Jest to kluczowa kwestia, istotna przy rozpoczynaniu działalności biznesowej. Wybór nawet eleganckiego i przykuwającego uwagę biura, ale w złej lokalizacji, może przesądzić o losach działalności biznesowej przedsiębiorcy w tej branży. Dodatkowo ma on możliwość konsultacji z firmowym prawnikiem oraz pracownikami z innych Oddziałów sieci franczyzowej. To bardzo ważne, ponieważ czasami biura regionalne współpracują ze sobą, dopinając razem transakcję pomiędzy nabywcą a sprzedającym z dwóch różnych miast. Po zakończeniu transakcji mogą podzielić się prowizją. Dodatkowo Franczyzodawcy organizują szkolenia i konferencje, które mają na celu stałe podnoszenie wiedzy Partnerów biznesowych. Można powiedzieć, że podjęcie decyzji o otworzeniu biura nieruchomości we franczyzie z pewnością jest bezpieczną szansą na rozwój.
Zalety agencji nieruchomości we franczyzie
Jak wspomnieliśmy powyżej, otworzenie agencji nieruchomości we franczyzie wiąże się z wieloma zaletami. Partner franczyzowy otwiera biuro pod szyldem znanej i renomowanej marki. To największy plus, ponieważ już na starcie jego biuro będzie rozpoznawalne przez potencjalnych klientów jako firma o długoletnim stażu na rynku nieruchomości. Możliwa jest też współpraca pomiędzy oddziałami firmy i wspólne dopinanie transakcji biznesowych. Posiadając biuro w jednym mieście, przedsiębiorca może dopinać transakcje nawet z dużej odległości, a wszystko to w ramach wspólnych działań z przedstawicielami innych biur w sieci. Ponadto Franczyzobiorca może liczyć na pełne wsparcie z działu prawnego oraz Centrali firmy, który dodatkowo będzie stale monitorował zmiany w przepisach i informował o nich Partnerów biznesowych Franczyzodawcy. Może on także korzystać ze szkoleń i konferencji, które organizuje Centrala. Kluczową wartość ma także know-how, które Centrala przekazuje Franczyzobiorcy po podpisaniu umowy współpracy. Dzięki niemu nawet osoba bez dużego doświadczenia będzie mogła z sukcesem prowadzić własne biuro nieruchomości. Można powiedzieć, że franczyzodawca przeciera przed nowym przedsiębiorcą szlaki na rynku i wskazuje mu właściwe ścieżki działań nakierowanych na sukces.
Autonomia Partnera biznesowego jest ważna
Niezależność, zarówno w prowadzeniu biura, jak i finansowa, jest bardzo istotną kwestią. Z tego względu osoba, która chciałaby otworzyć biuro nieruchomości we franczyzie, powinna dobrze wybrać Franczyzodawcę. Ofert na rynku jest wiele, jednak nie każda firma oferuje swoim Partnerom biznesowym jasne i uczciwe zasady. Biuro, które jest niezależne i działa na własny rachunek zatrzymując 100 % wypracowanego przez siebie przychodu? Brzmi jak marzenie, ale jest to realna oferta rynkowego lidera, Wielkiej Giełdy Nieruchomości (WGN). WGN oferuje swoim Partnerom franczyzowym unikatowy model biznesowy sprawdzony w ponad 30.letniej praktyce, przy zachowaniu niezależności Partnerów. Firma działa z powodzeniem od 1991 roku, a zainteresowanie ofertą franczyzową Grupy WGN stanowi dowód, że jest to marka o ugruntowanej pozycji na rynku.
Agencja nieruchomości z marką WGN
Co WGN oferuje swoim Partnerom franczyzowym, tj. agencjom nieruchomości? Przede wszystkim jest to rozpoznawalna i godna zaufania marka, która posiada unikatowy i sprawdzony model biznesowy. WGN nie pobiera prowizji procentowej od przychodów Partnera franczyzowego. Centrala zapewnia Partnerom franczyzowym dostęp do największej bazy nieruchomości i klientów w Polsce i za granicą. Praca pod szyldem dużej sieci zapewnia Partnerom franczyzowym możliwość współpracy pomiędzy biurami WGN. Franczyzodawca zapewnia swoim Partnerom dostęp do nowoczesnego i intuicyjnego programu inetWGN-online – z funkcją CRM do obsługi biura nieruchomości. Każdy Partner franczyzowy otrzymuje również dostęp do wszystkich niezbędnych w pracy biura nieruchomości: umów, procedur, formularzy i innych dokumentów, na bieżąco aktualizowanych przez dział prawny WGN. Ponadto Centrala WGN zapewnia dofinansowanie do cyklicznych szkoleń. Partner biznesowy może też liczyć na pomoc przy wyborze i aranżacji biura nieruchomości. Ponadto Centrala WGN zapewnia pomoc przy rekrutacji agentów, a także inwestuje w globalny marketing ofert i marki WGN na rynku międzynarodowym.
Wypracowane know-how kluczem do udanego startu
Kluczowym elementem udanego startu w biznesie jest posiadanie odpowiedniego przygotowania i wiedzy. Wszystko to zapewnia WGN w ramach swojego know-how, które przekazywane jest Partnerom franczyzowym zaraz po podpisaniu umowy o współpracy. Franczyzobiorca po zaznajomieniu się z dokumentami będzie wiedział, od czego rozpocząć działalność, jakie kolejne kroki podjąć, jak powinny być skonstruowane umowy z klientami itp. Dodatkowo zawsze może on skontaktować się z centralą WGN, aby uzyskać dalsze wskazówki i rady, w jakim kierunku biznesowym podążać. Nieoceniona jest też możliwość wymiany doświadczeń z przedstawicielami pozostałych franczyzobiorców, co jest możliwe podczas odbywających się regularnie konferencji szkoleniowych.
Bezpieczeństwo, wsparcie i stały rozwój
Osoba, która planuje otworzyć własne biuro nieruchomości, powinna przyjrzeć się ofercie franczyzowej. To popularny i bezpieczny model biznesowy. Dodatkowo otworzenie biura pod szyldem znanej oraz cenionej marki, takiej jak WGN, która stale odnosi sukcesy na rynku nieruchomości, zalewni Franczyzobiorcy lepszy start w biznesie.